Wattway
Fotowoltaiczne nawierzchnie drogowe
Wattway to opatentowana francuska innowacja, owoc pięciu lat badań prowadzonych przez Colas i INES, francuski krajowy instytut energii słonecznej. Jest to pierwsza na świecie fotowoltaiczna nawierzchnia drogowa, która generuje energię elektryczną z czystej i odnawialnej energii słonecznej, zapewniając jednocześnie bezpieczną nawierzchnię dla całego ruchu kołowego.
Od czasu wprowadzenia na rynek tego rozwiązania, niezawodność Wattway przetestowano na około 50 pilotażowych projektach na całym świecie. Projekty te różniły się wielkością i zostały opracowane w celu przetestowania wielu zastosowań:
- zasilania oświetlenia ulicznego i urządzeń miejskich (we Francji kontynentalnej i Wielkiej Brytanii)
- zasilania stacji ładowania pojazdów elektrycznych
- generowania dodatkowej energii dla budynków (we Francji, na wyspie Reunion, w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Luksemburgu)
- zaopatrywania w energię lokalnych sieci energetycznych (we Francji i Holandii)
Eksperymenty te w rzeczywistych i bardzo zróżnicowanych warunkach zaowocowały dalszą poprawą wydajności i wytrzymałości rozwiązania. W 2019 r. firma Colas rozpoczęła sprzedaż Wattway Pack - gotowego rozwiązania, które umożliwia autonomiczne działanie urządzeń przydrożnych.
Vegecol
Mieszanka niskoemisyjna
Vegecol to mieszanka produkowana na bazie spoiwa roślinnego. Półprzezroczyste właściwości tego spoiwa pozwalają na uzyskanie naturalnego koloru kruszywa bez konieczności obróbki powierzchni. Czyni go to idealnym rozwiązaniem dla atrakcyjnych wizualnie nawierzchni, głównie do stosowania w obszarach wolnych od ruchu samochodów (takich jak chodniki i ścieżki rowerowe). Vegecol doskonale integruje się z otoczeniem i pomaga zwiększyć atrakcyjność miejsc takich jak place miejskie, miejsca historyczne, strefy dla pieszych i obszary wyznaczone w ramach programu Natura 2000.
Spoiwo stosowane w Vegecol posiada 4-gwiazdkowy certyfikat OK Biobased, co oznacza, że posiada zawartość węgla pochodzenia biologicznego ponad 80%, jest także zgodne ze strategią redukcji emisji dwutlenku węgla dzięki zdolności do magazynowania CO2.
Qievo
Regulacja przepływów logistycznych w obszarach miejskich
Miejskie place budowy mają zły wizerunek: są wszędzie, są uciążliwe, hałaśliwe i wydają się trwać wiecznie. Colas, którego podstawową działalnością jest budowa dróg, codziennie zmaga się z kwestiami akceptowalności w odniesieniu do swoich placów budowy. Źle zorganizowane, niekontrolowane przepływy logistyczne związane z budową powodują zakłócenia i często ingerują w ruch miejski. Aby sprostać oczekiwaniom użytkowników i władz lokalnych, Mobility by Colas opracowała Qievo, cyfrową usługę optymalizującą mobilność wokół placów budowy w gęsto zaludnionych obszarach miejskich.
Cele Qievo:
- ułatwienie poruszania się w okolicach placów budowy poprzez zarządzanie przepływem operacji logistycznych,
- ograniczenie uciążliwości dla użytkowników poprzez kierowanie ciężarówek na wyznaczone trasy i zmniejszenie korków,
- zapewnienie wydajnego, niezawodnego systemu planowania działań na placu budowy w celu zarządzania dostawami i wykorzystaniem sprzętu dźwigowego,
- zapewnienie jednostkom organizacyjnym skutecznego narzędzia zarządzania i dostarczanie dodatkowych informacji do lokalnych centrów kontroli ruchu.
Reguly : Terytorialnie zróżnicowane Qievo zaoferowane dla Lyon Part-Dieu
Reguly to cyfrowa usługa optymalizująca przepływy logistyczne wokół placów budowy w dzielnicy Lyon Part-Dieu, realizowana przez Mobility by Colas na zlecenie lokalnej spółki rozwoju Lyon Part-Dieu. Rozwiązanie to miało na celu zachowanie atrakcyjności dzielnicy oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania, podczas realizacji około 50 dużych projektów do 2024 r. Reguly pomaga regulować ruch ciężarówek na placach budowy w całej dzielnicy, który jest zarządzany przez centralną stację kontroli. Strefy kontroli ruchu zostały również utworzone na obrzeżach miasta.
Po dwóch latach użytkowania to innowacyjne rozwiązanie okazało się sukcesem, regulując trasy przejazdu 63 070 ciężarówek, pomagając w ten sposób odciążyć ruch w centrum miasta i zmniejszyć ślad węglowy realizowanych projektów.