Highway Alaska

Alaska: stawia czoła żywiołom

W ciągu ostatnich 20 lat firma Colaska ugruntowała swoją pozycję głównego gracza w budowie i utrzymaniu infrastruktury transportowej na Alasce. Obecnie jest także wiodącym producentem emulsji bitumicznej i kruszyw w stanie. Ta amerykańska spółka zależna Colas realizuje projekty w ekstremalnych warunkach. Zanurz się z nami w Wielkiej Północy.

Powszechnie znana jako Kraina Północnego Słońca, Ostatnia Granica lub Wielka Kraina, Alaska jest większa niż Francja, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy razem wzięte, a jej powierzchnia stanowi prawie jedną piątą wielkości 48 stanów kontynentalnych USA.

Może poszczycić się 30 000 milami wybrzeża, ponad 3 000 rzek, 3 milionami jezior i 100 000 lodowców. Oddzielona od reszty Stanów Zjednoczonych przez Kanadę. Mieszkańcy Alaski są głęboko związani z tą ogromną krainą i zbudowali silne więzi społeczne, aby lepiej przetrwać długie i mroźne zimy. Po zakupie od Rosji w 1867 roku amerykańscy pionierzy i handlarze przybyli do nowego stanu, aby skorzystać z jego bogatych zasobów naturalnych. Dziś przemysły naftowy i gazowy, leśny, rybołówstwa i górnictwa są najbardziej dynamicznymi gałęziami, które skłaniają zagraniczne firmy do rozpoczynania działalności.

ODSŁUCHAJ WERSJI AUDIO

Strategiczne przejęcia Colaska's

Haines Highway Alaska

Colas obecny już w dwóch sąsiednich kanadyjskich prowincjach wszedł na Alaskę w 1999 roku, dokonując zakupu South East Construction (SECON) z siedzibą w Juneau, stolicy stanu. Wkrótce potem spółka zależna rozszerzyła swoją działalność, w kierunku produkcji własnych materiałów budowlanych, nabywając w 2000 roku Quality Asphalt Paving (QAP), a następnie w roku 2004 Exclusive Paving oraz w 2005 Emulsion Products. Kolejnym istotnym krokiem, który wzmocnił pozycję Colaski w południowo-wschodniej Alasce było nabycie Southeast Road Builders (SERB) w 2018 roku. Posunięcie to odblokowało dla spółki zależnej nowe możliwości współpracy i pomogło jej zdobyć nowe kontrakty zarówno w Haines, jak i na wyspie Księcia Walii. Każda z tych firm dysponuje własnym parkiem maszynowym i urządzeniami – kruszarkami, wytwórnią emulsji asfaltowej i betoniarniami – co oznacza, że zespoły mogą pracować nad kontraktami w całym stanie. Głównymi klientami Colaski są Departament Transportu Alaski (roboty ziemne oraz budowa i utrzymanie dróg), firmy wydobywcze (budowa dróg dojazdowych) oraz Departament Obrony USA (budowa infrastruktury dla lotnisk i miejsc obrony przeciwrakietowej). Colaska stała się zatem wiodącą firmą w produkcji kruszyw, mieszanek asfaltowych, asfaltów modyfikowanych polimerami oraz betonu, a także w budowie i utrzymaniu dróg na Alasce. Spółka ta może poszczycić się długą listą zrealizowanych projektów.

Wyzwania, którym Colaska stawia czoła

USA - Haines Highway Alaska

Colaska regularnie staje przed wieloma wyzwaniami, zarówno związanymi z logistyką (niedobory lub trudności w dostawach mające wpływ na określone surowce), jak i aspektami technicznymi. Na przykład zespoły często muszą transportować materiały barką do odległych miejsc, do których nie można dojechać drogą. Może to czasami zająć do 24 dni, jak ma to miejsce w przypadku rejsu na północ z Aleutów do Norton Sound na Morzu Beringa. Ale Colaska musi także radzić sobie z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Sezon pracy jest krótki i trwa zwykle od kwietnia do połowy października. Niektóre prace są realizowane zimą, jeśli zajdzie taka potrzeba np. budowa dróg lodowych oraz wydobywanie materiałów z zamarzniętych koryt rzek i stawów w celu odłożenia ich do wykorzystania na wiosnę. Firma Colaska przezwyciężyła takie wyzwania na przykład na projekcie Parks Highway (w środkowej Alasce) i Haines Highway (w południowo-wschodniej Alasce). Główną trudnością była praca w bardzo zimnych i mokrych warunkach, mimo że rok 2019 był jednym z najcieplejszych w historii Alaski.

Haines Highway Alaska

Doszło do kilku poważnych pożarów lasów, a środki podjęte w celu opanowania tych pożarów doprowadziły do ograniczeń w ruchu drogowym. Jako inny przykład, w 2018 roku, na południowy wschód od Fairbanks, na biegunie północnym Colaska wbudowała 55 kilometrów preizolowanych rur wodociągowych o różnych średnicach oraz przeprowadziła modernizację i rozbudowę istniejącej stacji uzdatniania wody. Prace rozpoczęły się w styczniu, więc podczas głębokiej zimy, i polegały na ułożeniu rur w obszarach wilgotnych oraz tam gdzie wysoki poziom wód gruntowych był nadal zamarznięty. Zespoły zdołały uniknąć rozmrażania wiecznej zmarzliny, a jednocześnie zapobiec jej wysychaniu. W 2019 roku Colaska zrealizowała szereg innych dużych projektów na terenie całego stanu, w tym prace związane z naprawą nawierzchni dróg na Glenn Highway (w południowej części stanu) oraz renowacją pasa startowego na lotnisku w Anchorage.