Route du Nord, ratunek dla Wybrzeża Kości Słoniowej
W 2017 r. po około 40 latach jej użytkowania, nawierzchnia tej intensywnie uczęszczanej drogi była w bardzo złym stanie. Brak konserwacji oraz fakt, że wielu kierowców nie zwracało uwagi na ograniczenia prędkości i inne oznakowanie sprawiły, że na tej dwupasmowej drodze, którą codziennie jeździ od 300 do 500 ciężarówek każdego roku dochodziło do dużej liczby wypadków. W związku z tym aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom i wzmocnić tę strategiczną infrastrukturę władze Wybrzeża Kości Słoniowej uruchomiły w 2017 r. plan renowacji 220 km dróg.
W 2018 roku kontrakt na 125-kilometrowy odcinek został przyznany konsorcjum, w którego skład wchodził Colas. Route du Nord jest kluczowa dla transportu towarów, takich jak bawełna, orzechy nerkowca, mango, cukier, banany i wszystkie lokalne produkty przeznaczone do eksportu na cały świat. Droga jest również wykorzystywana do transportu produktów naftowych z portu w Abidżanie na północ do Mali i Burkina Faso. Projekt renowacji został pomyślnie zakończony dwa lata później, znacząco poprawiając bezpieczeństwo drogowe użytkowników.
Kopalnia i jednostka produkcyjna utworzona dla projektu
Na potrzeby tego projektu w odległości kilku mil utworzono 56-hektarową kopalnię i jednostkę produkcyjną. Na tym obszarze zbudowano również zakład kruszenia oraz dwie wytwórnie mas bitumicznych. Dla tego projektu wyprodukowano około miliona ton żwiru i w sumie wbudowano 550 000 ton mieszanki bitumicznej do renowacji warstwy podbudowy, tworzącej konstrukcję, oraz na nową nawierzchnię. Ponadto konsorcjum utworzyło warsztat do konserwacji i naprawy dla 330 maszyn budowlanych wykorzystywanych w projekcie.
Na potrzeby tego projektu zatrudniono ponad 600 osób. Dla wszystkich pracowników regularnie odbywały się szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Siedemdziesięciu pracowników ukończyło kurs certyfikujący z zakresu obsługi sprzętu ciężkiego. Ponieważ ruch między Bouaké, a Kanawolo nie został przerwany podczas trwania projektu, wprowadzono specjalne środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników. Zainstalowano wiele znaków ostrzegawczych, aby ostrzec kierowców, a dodatkowo zatrudniono motocyklistę do zarządzania i spowalniania ruchu w strefie robót.
Poprawa warunków życia w lokalnej społeczności
Odcinek Route du Nord objęty tym projektem przechodzi przez około 20 wsi. W kilku z nich wykonano odwierty i wyposażono je w pompy głębinowe do dostarczania wody pitnej. Z reguły w tym regionie dostęp do czystej wody pitnej jest niewystarczający, a lokalni mieszkańcy do tej pory nie mieli innego wyboru, niż udać się do najbliższej rzeki lub korzystać z często niebezpiecznej wody ze zbiorników wodnych. Na zakończenie projektu w studniach zamontowano pompy ręczne, aby mieszkańcy mogli z nich korzystać, co znacznie poprawiło ich warunki życia. Ponadto w wiosce Digbe zbudowano szkołę z trzema salami lekcyjnymi, biurem oraz mieszkaniami dla dyrektora szkoły i nauczycieli.
Plac budowy z certyfikatem TopSite
W grudniu 2019 r. projekt Route du Nord otrzymał od Bouygues Construction wyróżnienie TopSite Innovation. Aby otrzymać to odznaczenie, projekt musi spełniać określone standardy wykonania, pogrupowane w pięć kategorii: bezpieczeństwo i higiena pracy, środowisko, kwestie pracownicze, kwestie społeczne oraz jakość i zadowolenie klienta. Podkreślono kilka przykładów najlepszych praktyk podczas projektu Route du Nord, takich jak ponowne wykorzystanie wywaru z trzciny cukrowej, pozostałości po produkcji etanolu w zakładzie destylacji w Bouaké. Stosowany jako nawóz przez tydzień także tłumi pył, co zapobiega wielokrotnemu podlewaniu w trakcie prac na placu budowy.