Hanoi rozwija się wraz z szybką komunikacją miejską
W Hanoi mieszka 7,6 miliona ludzi i z pewnością tyle samo jednośladów, które są preferowanym, a często także rodzinnym, środkiem transportu dla Wietnamczyków. W latach 1995-2005 w związku z dynamicznym wzrostem liczby ludności ruch dwukołowy wzrósł sześciokrotnie, podczas gdy ruch samochodowy zwiększył się trzydziestokrotnie, co wywarło konsekwencje dla środowiska i zdrowia publicznego. Aby rozwiązać ten kryzys transportowy, rząd uruchomił w 2011 r. plan generalny, zakładający budowę ośmiu linii metra w stolicy Wietnamu do 2050 r.
Colas Rail uczestniczy w budowie linii 3 dla Zarządu Kolei Metropolitalnej w Hanoi. Licząca ponad dwanaście kilometrów połączy historyczne centrum Hanoi z zachodnim krańcem miasta. W zakres prac wchodzi ułożenie torów zarówno na wiaduktach, jak i pod ziemią, montaż urządzeń elektromechanicznych na stacjach i systemy zasilania, a na końcu linii uruchomienie zajezdni do konserwacji taboru kolejowego. Nad tą ostatnią częścią robót Colas pracuje w konsorcjum wraz firmami Alstom i Thalès.
Na pierwszej linii frontu
Po zapadnięciu zmroku ruch na głównych arteriach Hanoi zmniejsza się, ustępując miejsca maszynom budowlanym, które ustawiają się wzdłuż wiaduktu. Każdego wieczoru około 20 robotników instaluje około 100 metrów torów. W nocy jest także wylewany maszynowo beton, aby nie zakłócać ruchu, który w ciągu dnia jest wyjątkowo duży. W sumie, w ramach projektu 3. linii metra w Hanoi, Colas Rail zainstaluje 32 kilometry torów: 7 kilometrów przy zajezdni serwisowej, 17 kilometrów na wiaduktach i 8 kilometrów pod ziemią. Po ukończeniu linia ta połączy główny dworzec kolejowy w Hanoi z trzema największymi uniwersytetami w mieście, obsługując również główne obiekty kulturalne, takie jak Świątynia Literatury, znajdująca się w historycznym centrum. Szacuje się, że linia 3 będzie przewozić 8 600 pasażerów na godzinę w każdym kierunku.
Inna rzeczywistość
Wzdłuż linii powstanie dwanaście stacji, czyli jedna co kilometr. Drugi pakiet robót przyznany Colas Rail dotyczy montażu urządzeń elektromechanicznych na stacjach: systemów wentylacji, filtracji powietrza i oddymiania; systemów detekcji i ochrony przeciwpożarowej; schodów ruchomych i wind; systemów pompowania ścieków.
Na placu budowy pracownicy są w stanie wirtualnie poruszać się po obiekcie i korzystając z rzutu 3D mogą wybrać najlepszą lokalizację i zweryfikować jej wymiary, w której mają być zainstalowane urządzenia elektromechaniczne. Ta innowacja, nazwana HoloBIM, została opracowana przez start-up, który otrzymał wsparcie od Colas Rail i została przetestowana na dwóch projektach: linii 3 metra w Hanoi i metra w Rennes we Francji. HoloBIM jest szczególnie odpowiedni do tego rodzaju instalacji wykonywanych pod ziemią, które często są bardziej skomplikowane z powodu na większą liczbę połączeń sprzętowych.
Nowa era
W zakresie systemów tego projektu linii metra (tabor, sygnalizacja i telekomunikacja) Colas Rail współpracuje z kilkoma innymi francuskimi firmami: Alstomem i Thalès (partnerami konsorcjum), a także Systrą w zakresie inżynierii. W ramach tego ostatniego kontraktu Colas Rail dostarcza układy wysokiego napięcia, a także około 40 urządzeń do konserwacji taboru kolejowego (w szczególności urządzenia do mycia i czyszczenia wagonów) do zajezdni zlokalizowanej w Nhon, na zachód od Hanoi. Przewidziano również dwuletnią obsługę gwarancyjną tego sprzętu. Dzięki temu pierwszemu projektowi w Wietnamie, Colas Rail zamierza umocnić swoją pozycję jako preferowanego partnera w tym kraju, mając na celu wyróżnienie się na tle swoich azjatyckich konkurentów o ugruntowanej pozycji. Długo wyczekiwana 3. linia pozwoli Hanoi odetchnąć, podczas gdy miasto nadal będzie się rozwijać w szybkim tempie.