Hanoi metro line 3 project

Hanoi rozwija się wraz z szybką komunikacją miejską

W Hanoi mieszka 7,6 miliona ludzi i z pewnością tyle samo jednośladów, które są preferowanym, a często także rodzinnym, środkiem transportu dla Wietnamczyków. W latach 1995-2005 w związku z dynamicznym wzrostem liczby ludności ruch dwukołowy wzrósł sześciokrotnie, podczas gdy ruch samochodowy zwiększył się trzydziestokrotnie, co wywarło konsekwencje dla środowiska i zdrowia publicznego. Aby rozwiązać ten kryzys transportowy, rząd uruchomił w 2011 r. plan generalny, zakładający budowę ośmiu linii metra w stolicy Wietnamu do 2050 r.

Colas Rail uczestniczy w budowie linii 3 dla Zarządu Kolei Metropolitalnej w Hanoi. Licząca ponad dwanaście kilometrów połączy historyczne centrum Hanoi z zachodnim krańcem miasta. W zakres prac wchodzi ułożenie torów zarówno na wiaduktach, jak i pod ziemią, montaż urządzeń elektromechanicznych na stacjach i systemy zasilania, a na końcu linii uruchomienie zajezdni do konserwacji taboru kolejowego. Nad tą ostatnią częścią robót Colas pracuje w konsorcjum wraz firmami Alstom i Thalès.

ODSŁUCHAJ WERSJI AUDIO

Na pierwszej linii frontu

Hanoi metro line 3 project

Po zapadnięciu zmroku ruch na głównych arteriach Hanoi zmniejsza się, ustępując miejsca maszynom budowlanym, które ustawiają się wzdłuż wiaduktu. Każdego wieczoru około 20 robotników instaluje około 100 metrów torów. W nocy jest także wylewany maszynowo beton, aby nie zakłócać ruchu, który w ciągu dnia jest wyjątkowo duży. W sumie, w ramach projektu 3. linii metra w Hanoi, Colas Rail zainstaluje 32 kilometry torów: 7 kilometrów przy zajezdni serwisowej, 17 kilometrów na wiaduktach i 8 kilometrów pod ziemią. Po ukończeniu linia ta połączy główny dworzec kolejowy w Hanoi z trzema największymi uniwersytetami w mieście, obsługując również główne obiekty kulturalne, takie jak Świątynia Literatury, znajdująca się w historycznym centrum. Szacuje się, że linia 3 będzie przewozić 8 600 pasażerów na godzinę w każdym kierunku.

Inna rzeczywistość

Hanoi metro line 3 project

Wzdłuż linii powstanie dwanaście stacji, czyli jedna co kilometr. Drugi pakiet robót przyznany Colas Rail dotyczy montażu urządzeń elektromechanicznych na stacjach: systemów wentylacji, filtracji powietrza i oddymiania; systemów detekcji i ochrony przeciwpożarowej; schodów ruchomych i wind; systemów pompowania ścieków. 

Na placu budowy pracownicy są w stanie wirtualnie poruszać się po obiekcie i korzystając z rzutu 3D mogą wybrać najlepszą lokalizację i zweryfikować jej wymiary, w której mają być zainstalowane urządzenia elektromechaniczne. Ta innowacja, nazwana HoloBIM, została opracowana przez start-up, który otrzymał wsparcie od Colas Rail i została przetestowana na dwóch projektach: linii 3 metra w Hanoi i metra w Rennes we Francji. HoloBIM jest szczególnie odpowiedni do tego rodzaju instalacji wykonywanych pod ziemią, które często są bardziej skomplikowane z powodu na większą liczbę połączeń sprzętowych.

Nowa era

Hanoi metro line 3 project

W zakresie systemów tego projektu linii metra (tabor, sygnalizacja i telekomunikacja) Colas Rail współpracuje z kilkoma innymi francuskimi firmami: Alstomem i Thalès (partnerami konsorcjum), a także Systrą w zakresie inżynierii. W ramach tego ostatniego kontraktu Colas Rail dostarcza układy wysokiego napięcia, a także około 40 urządzeń do konserwacji taboru kolejowego (w szczególności urządzenia do mycia i czyszczenia wagonów) do zajezdni zlokalizowanej w Nhon, na zachód od Hanoi. Przewidziano również dwuletnią obsługę gwarancyjną tego sprzętu. Dzięki temu pierwszemu projektowi w Wietnamie, Colas Rail zamierza umocnić swoją pozycję jako preferowanego partnera w tym kraju, mając na celu wyróżnienie się na tle swoich azjatyckich konkurentów o ugruntowanej pozycji. Długo wyczekiwana 3. linia pozwoli Hanoi odetchnąć, podczas gdy miasto nadal będzie się rozwijać w szybkim tempie.